szukaj  |   kontakt

MATEUSZ RULSKI - Idę w miastoApolinary POlek - Kołysanka dla NieznajowejJacek Gutry - Tyci taci sen

Mężczyzna z zakolami - Łukasz Majewski

Mężczyzna z zakolami - Łukasz Majewski

"Mężczyzna z zakolami" to tytuł debiutanckiej płyty Łukasza Majewskiego. W skład programu wchodzi szesnaście autorskiech piosenek.

Ślad po człowieku

Po wielu latach od nagrania, wreszcie ukazała się ta płyta. Płyta będąca podsumowaniem dotychczasowego okresu w twórczości oraz otwierająca nowy okres... Jaki to okres? Tego nikt nie wie, nawet autor ;-)

Miszung

to tytuł najnowszej płyty zespołu Chwila nieuwagi. Miszung to śląski termin oznaczający mieszaninę, harmider, rozgardiasz czy bałagan. Wg. zespołu, takie cechy nosi właśnie ta płyta - jest stylistycznie i gatunkowo zróżnicowana.


PATRONATY
NieBajka Łukasza Majewskiego

"Podróż"

Moja Wolności 2017

Klawe Piosenki 2017

YAPA 2017

Jubileusz Jerzego Filara 23. kwietnia w Warszawie


strona główna » aktualności » 2016 » OPPA 2016 - 34. międzynarodowy festiwal bardów
OPPA 2016 - 34. międzynarodowy festiwal bardów

Na wieść o przyznaniu Literackiej Nagrody Nobla Bobowi Dylanowi Leonard Cohen powiedział: „Dla mnie, to jakby przypiąć medal Mont Everestowi za to, że jest najwyższą górą”. To, co dla Cohena jest ewidentne, dla wielu trudne do pojęcia. Jak może pieśniarz, muzykant, grajek być zrównany z najwyższej próby literatami? A jednak!

I to jest nie do przecenienia dla całego naszego środowiska. W Dylanie uhonorowano wszystkich bardów świata w tym sensie, że zwrócono uwagę „najmędrszych z mądrych”, że tutaj może rodzić się najwyższych lotów poezja. I to nie ta super hermetyczna, którą ledwo rozumie sam autor, ale ta, która trafia jak świetlista strzała do ludzkich umysłów i serc i która pozostaje tam na długie, długie lata, a często na całe życie. Niesamowicie pozytywny oddźwięk na całym świecie, jaki ten tegoroczny werdykt Szwedzkiej Akademii spowodował najlepiej świadczy o tym, jak bardzo potrzebni są ludziom bardowie, jak ważna jest ich społeczna rola i jak bardzo złakniona jest publiczność dobrych, poetyckich pieśni, opowiadających prawdę o życiu, dotykających spraw najważniejszych i niebędących li tylko artystyczną konfekcją… Nie ma chyba lepszego zbiegu okoliczności dla naszego Festiwalu, niż ten dylanowy Nobel. Bo, chociaż spychają nas do coraz głębszej niszy, wmawiając, że jesteśmy anachroniczni, że takie piosenki, to już dziś przeżytek, że świat się zmienił, a myśmy tego nie zauważyli, to fakt przyznania Literackiej Nagrody Nobla naszemu guru, symbolowi naszej cichej walki z wszechogarniającą tandetą intelektualną jednak sporo zmienia. Może coś w świadomości decydentów od Kultury i od mediów w końcu rozbłyśnie i rozpocznie się nasze powolne wyczołgiwanie z niszy. W taki optymistyczny rozwój wypadków miło będzie przez chwilę wierzyć…

A tymczasem róbmy swoje, jak śpiewał inny klasyk, i przedstawmy nasze najnowsze dzieło, czyli OPPA 2016 - 34. Międzynarodowy Festiwal Bardów.

Rozpoczyna się w sobotę 19 listopada koncertem przesłuchań półfinałowych Konkursu OPPA. Wezmą w nim udział uczestnicy, którzy z sukcesem przeszli przez etap eliminacji wstępnych oraz ci, którzy zostali doń zaproszeni przez Radę Artystyczną bez eliminacji wstępnych. Każdy z uczestników wykona dwa utwory z własnym tekstem i własną muzyką, a Rada Artystyczna wybierze spośród nich najlepszych, którzy wystąpią w Wielkim Finale.

Wielki Finał, który odbędzie się w niedzielę 20 listopada, to koncert, który z przerwami trwa około sześciu godzin. Najpierw każdy z finalistów wykonuje po dwa utwory. Te prezentacje ocenia już Jury OPPA wyłaniając tzw. Złotą Piątkę laureatów. Następnie wystąpi ubiegłoroczna laureatka Grand Prix im. Jonasza Kofty, Basia Beuth (czyt. Bojt) z zespołem. Kolejna część Wielkiego Finału, to koncert laureatów Złotej Piątki nadal jednak oceniany przez Jury. Laureaci śpiewają tam po trzy utwory, różne od prezentowanych wcześniej. Po tym koncercie Jury ogłasza pełny werdykt wraz z nazwiskiem zdobywcy Grand Prix im. Jonasza Kofty. Pozostali laureaci otrzymują nagrody rzeczowe. Na zakończenie krótki występ daje zdobywca Grand Prix. Obydwa koncerty konkursowe odbywają się w Domu Kultury Śródmieście, przy ulicy Smolnej 9 w Warszawie (wejście od Alej Jerozolimskich).

W poniedziałek 21 listopada w Sali Reduty Banku Polskiego odbędzie się premiera płyty dawno nie słyszanej Ewy Gaworskiej pt. „Stały meldunek”. Usłyszymy zarówno jej najstarsze jak i najnowsze piosenki, a wśród nich i te, które na trwałe weszły do repertuaru miłośników wspólnego śpiewania, jak choćby „Zimowa podróż”, czy „Stacja jutro”. W koncercie Ewę Gaworską wspomagać będą: Marek Majewski, Antoni Muracki i Wojciech Starck (czyt. Sztark), a akompaniować: Robert Kuśmierski na akordeonie i Marcin Fidos na kontrabasie.

We wtorek 22 listopada w Piwnicy na Wójtowskiej Marcin Styczeń swym recitalem będzie promował wydaną w lutym tego roku autorską płytę pt. „Zbieg”. Prócz tworzenia i interpretowania piosenek i pieśni własnych oraz do wierszy m.in. Karola Wojtyły i Ernesta Brylla, Marcin Styczeń zajmuje się dziennikarstwem radiowym, bywa także konferansjerem i lektorem udzielającym swego głosu reklamom.

W środę 23 listopada zapraszamy do Bielańskiego Ośrodka Kultury, gdzie ze swym recitalem wystąpi jeden z najważniejszych polskich bardów, Grzegorz Tomczak, twórca takich utworów jak: „Niebieska piosenka”, „Ja to mam szczęście” czy „Idąc, zawsze idź”, za którą na naszym Festiwalu w 1999 roku otrzymał nagrodę publiczności w plebiscycie na najlepszą piosenkę premierową. Jest także laureatem głównej nagrody Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie w 1979 roku.

W czwartek 24 listopada przenosimy się do Ośrodka Kultury Ochoty, gdzie przedstawimy specjalnie przygotowany program pt. „Tribute to Pete Seeger” poświęcony życiu i twórczości zmarłego w 2014 r legendarnego amerykańskiego twórcy i wykonawcy pieśni społecznie zaangażowanych, takich jak choćby „We shall overcome” czy „Where have all the flowers gone” (Gdzie są kwiaty z tamtych lat). Wystąpią: Piotr Bakal, Anna Jakubek, Andrzej Ozga, Dominika Świątek i Stanisław Waszak. Czytać będzie Krystyna Czubówna, a akompaniować zespół pod kierownictwem Rafała Grząki w składzie: Rafał Grząka (akordeon), Konrad Kubicki (kontrabas), Maciej Regulski (banjo, gitara).

W piątek 25 listopada w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej odbędzie się tradycyjny Koncert Galowy pt. „Premiery i Interpretacje OPPA 2016”. Jego sygnałem, granym tradycyjnie od wielu lat na początku i na końcu koncertu jest refren naszego Noblisty - „Blowin’ in the wind”. W pierwszej części swe premierowe utwory, a w drugiej części polskojęzyczne wersje pieśni znanych zagranicznych bardów zaprezentują: Piotr Bakal, Marek Bartkowicz, Jacek Gutry, Stanisław Klawe, Tomasz Kordeusz, Łukasz Majewski, Marek Majewski, Joanna Mioduchowska, Bogusław Nowicki, Beata Osytek, Andrzej Ozga, Jakub Sienkiewicz, Basia Stępniak-Wilk, Małgorzata Wojciechowska i Paweł Wójcik (akomp. Tomasz Sarniak). W czasie koncertu premier publiczność będzie wybierać najlepszą jej zdaniem piosenkę, a zwycięzca tego plebiscytu otrzyma specjalnie wygrawerowaną kryształową statuetkę. Obie części koncertu poprowadzi Basia Stępniak-Wilk, a akompaniować będzie zespół pod kierownictwem Przemysława Zalewskiego w składzie: Jakub Kujawa (gitary), Rafał Grząka (akordeon), Mirosław Wiśniewski (bas), Grzegorz Poliszak (perkusja).

W sobotę 26 listopada również w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej wystąpi jeden z najciekawszych i najpopularniejszych rosyjskich bardów, Timur Szaow. Niektóre jego piosenki zostały już przetłumaczone na język polski. Artysta nie jest specjalnie hołubiony przez obecnie panującą władzę na Kremlu, gdyż jego teksty są często bardzo krytyczne wobec współczesnej rosyjskiej rzeczywistości. W 1999 roku porzucił wyuczony i wypraktykowany na rosyjskiej wsi zawód lekarza, by poświęcić się pisaniu i śpiewaniu piosenek. Jego utwory są często autoironiczne i satyryczno-kabaretowe.

W niedzielę 27 listopada art-club praCoVnia gościć będzie scenę otwartą oFF OPPA. W tym kilkugodzinnym maratonie piosenkarskim mają szansę wystąpić, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia się, wszyscy twórcy piosenek autorskich, którzy chcą zaprezentować się w szerszym repertuarze niż był możliwy w konkursie, którzy nie zdecydowali się jeszcze na start w oficjalnym konkursie lub nie zostali zakwalifikowani. Przewidziane są też występy gościnne organizatorów i jurorów OPPA. Maraton oFF OPPA tradycyjnie prowadzi Tomasz Drachal.

Więcej informacji można znaleźć na stronie festiwalu.